Někteří lidi nevěří, že… alkohol je jen jeden. Jedna velká desítka má v sobě o čtvrtinu víc alkoholu než velký panák vodky, kdo by to byl řekl? Podle průzkumu jen jeden člověk z deseti. Unie výrobců a dovozců lihovin tak přišla v rámci programu „Pij s rozumem“ s osvětovou kampaní.
Hlavním hrdinou kampaně je Pepa Vípil. Vino, pivo, lihoviny, to je jeho parketa a svými znalostmi vám vytře zrak. Nejde mu tak o to, co pijete, důležité je vědět kolik.
Pepa Vípil má za úkol předávat důležitá fakta, vyvrátit zažité alkoholové mýty, jako je třeba rozdělení na měkký a tvrdý alkohol, a edukovat veřejnost o zodpovědné konzumaci alkoholu. Alkohol je všude jen jeden a Pepa ví, že trochu počítat tolik nebolí. Cílem je naučit společnost o alkoholu přemýšlet v jasnějších číslech a vyvrátit domněnky o různých druzích alkoholu, zásadní je totiž vždy jeho množství.
K Pepovi se nově přidali i jeho čtyři kolegové: Vinař a paní Vinařová, Pivař a Panákovač. Jak už z jejich jmen nejspíše vypovídá, každý z kolegů upřednostňuje nějaký druh alkoholického nápoje. Cílem nových postav je poukázat na mylné domněnky, které se často váží k jednotlivým nápojům, a vyvrátit je.
Jednou z nerovností, kterým alkohol v Česku čelí, je zdanění. I přesto, že se lihoviny podílejí pouze 28 % na celkové spotřebě alkoholu, 60 % inkasa spotřební daně za rok 2020 připadlo právě na jejich sektor. Může za to nerovnoměrná zatíženost spotřební daně, která znevýhodňuje lihoviny oproti jiným alkoholickým nápojům. Například u tichého vína, jehož konzumace stále narůstá, je spotřební daň nulová, kdežto u lihovin neustále roste – na začátku roku 2020 byla dokonce zvýšena o dalších 13,2 %.
Lihoviny jsou v Česku z alkoholu
nejvíce zatíženy spotřební daní.
„Státní instituce nižším zdaněním vytvářejí ve společnosti klamnou představu, že víno nebo pivo obsahují jiný alkohol. Nesystematičnost ve spotřebním zdanění dramaticky zvyšuje diskriminaci mezi jednotlivými typy nápojů a dezorientaci spotřebitelů.“
Pivo, víno, lihoviny…. Jak je na tom vlastně konzumace alkoholu v tuzemsku? Z průzkumů realizovaných v letošním roce vyplývá, že Češi si svůj oblíbený nápoj vybírají primárně podle chuti (63 %), druhotnými faktory pak jsou osobní zkušenost, příležitost a značka s cenou. K nejoblíbenějším alkoholickým nápojům patří u mužů pivo (91 %), lihoviny (55 %) a bílé víno (48 %), ženy mají pivo v oblibě méně (67 %) a namísto lihovin preferují bílé a červené víno. Mladým lidem do 35 let chutnají míchané koktejly (26 %).
UVDL © 2020; Zásady ochrany osobních údajů
Někteří lidi nevěří, že… alkohol je jen jeden. Jedna velká desítka má v sobě o čtvrtinu víc alkoholu než velký panák vodky, kdo by to byl řekl? Podle průzkumu jen jeden člověk z deseti. Unie výrobců a dovozců lihovin tak přišla v rámci programu „Pij s rozumem“ s osvětovou kampaní.
Pepa Vípil má za úkol předávat důležitá fakta, vyvrátit zažité alkoholové mýty, jako je třeba rozdělení na měkký a tvrdý alkohol, a edukovat veřejnost o zodpovědné konzumaci alkoholu. Alkohol je všude jen jeden a Pepa ví, že trochu počítat tolik nebolí. Cílem je naučit společnost o alkoholu přemýšlet v jasnějších číslech a vyvrátit domněnky o různých druzích alkoholu, zásadní je totiž vždy jeho množství.
K Pepovi se nově přidali i jeho čtyři kolegové: Vinař a paní Vinařová, Pivař a Panákovač. Jak už z jejich jmen nejspíše vypovídá, každý z kolegů upřednostňuje nějaký druh alkoholického nápoje. Cílem nových postav je poukázat na mylné domněnky, které se často váží k jednotlivým nápojům, a vyvrátit je.
„Státní instituce nižším zdaněním vytvářejí ve společnosti klamnou představu, že víno nebo pivo obsahují jiný alkohol. Nesystematičnost ve spotřebním zdanění dramaticky zvyšuje diskriminaci mezi jednotlivými typy nápojů a dezorientaci spotřebitelů.“
UVDL © 2020; Zásady ochrany osobních údajů